OglÄ…dasz wiadomoÅ›ci, kolejne obostrzenia zwiÄ…zane ze Å›wiatowÄ… pandemiÄ… Koronawirusa pojawiajÄ… siÄ™ i zmieniajÄ… jak w kalejdoskopie. Przyznaj siÄ™, jesteÅ› już naprawdÄ™ zmÄ™czony całą tÄ… sytuacjÄ…. OdwiedziÅ‚eÅ› znajomych w weekend, a ostatnio zapomniaÅ‚eÅ› maseczki, kiedy zabraÅ‚eÅ› psa na spacer. Ale co to niby zmieni?  Jakie to ma znaczenie? Å»yjesz w Å›wiecie, gdzie bez problemu możesz znaleźć strony internetowe czy fora, na których peÅ‚no antyszczepionkowców albo pÅ‚askoziemców. Ale Ty taki nie jesteÅ›, Ty zaglÄ…dasz tam tylko żeby siÄ™ poÅ›miać, no dobra, żeby znać argumenty drugiej strony. Ale jakiej drugiej strony do cholery? Pyta publicysta w jednym z miesiÄ™czników, które czytasz. Ten sam publicysta bÄ™dzie siÄ™ pociÅ‚ przez nastÄ™pne 7 stron o tym, czym sÄ… heurystyki poznawcze i dlaczego zaufanie do nauki i naukowców jest tak niskie w spoÅ‚eczeÅ„stwie. Ale Ty jesteÅ› już tym tak bardzo zmÄ™czony, zamykasz gazetÄ™, włączasz serial. Byle do lata, byleby to siÄ™ już skoÅ„czyÅ‚o. Netflix and chill… 


ProponujÄ™ maÅ‚y eksperyment myÅ›lowy. Wyobraźmy sobie teraz, że żyjemy w Å›wiecie, gdzie wirus Covid 19 atakuje jedynie osoby o niebieskich oczach, małą wybranÄ… grupÄ™ spoÅ‚ecznÄ… albo grupÄ™ niewygodnÄ…, takÄ… jak uchodźcy, albo osoby w kryzysie bezdomnoÅ›ci. I dodajmy, że ma dużo wyższÄ… Å›miertelność niż ten wirus, z którym dziÅ› walczymy. Czy wszystkie dziaÅ‚ania podejmowane przez rzÄ…dzÄ…cych byÅ‚yby takie same? Czy tak szybko doczekalibyÅ›my siÄ™ szczepionki? Czy Å›wiadomość tego, jak bronić siÄ™ przed wirusem byÅ‚aby taka sama? Czy w mediach publicznych pojawiaÅ‚yby siÄ™ instrukcje, jak myć rÄ™ce? Jak by wyglÄ…daÅ‚a taka epidemia? 


I teraz w gÅ‚oÅ›nikach zaczyna grać ejtisowa muzyka … 


Pose

- do znalezienia na Netflixie 

W styczniowym numerze miesiÄ™cznika “Pismo” możemy przeczytać reportaż; “Kasia i jej dzieci” autorstwa Karoliny Sulej, która jest dziennikarkÄ…, reporterkÄ… i antropolożkÄ… kultury. Ostatnio wydaÅ‚a książkÄ™ “Rzeczy Osobiste. Opowieść o ubraniach w obozach koncentracyjnych i zagÅ‚ady”, prowadzi również podcast Garderobiana, gdzie pokazuje, co moda i ubrania mówiÄ… nam o spoÅ‚eczeÅ„stwie, w którym żyjemy, jest również żywo zainteresowana polskÄ… scenÄ… Dragu, muszÄ™ siÄ™ przyznać, że z sympatiÄ… podglÄ…dam jej poczynania od czasów niestety już dziÅ› Å›p. “BarÅ‚ogu literackiego”, który współprowadziÅ‚a z cudownÄ… SylwiÄ… Chutnik.  W reportażu opisaÅ‚a, zdaje siÄ™, że pierwszy “dom” zaÅ‚ożony przez Ka Katharsis - polskÄ… Drag Queen. Rodzinie, z wyboru, opartej na kulturze Dragu oraz miÅ‚oÅ›ci. Jednak sama kultura “domów” wyrasta z Nowego Jorku lat ‘80 i ewenementu kulturowo-spoÅ‚ecznego jakim byÅ‚y Bale. Ale po kolei … 


Ciężko opowiedzieć ten kawaÅ‚ek kontrkultury, jest on samym sercem queeru i ważnÄ… częściÄ… historii ruchu LGBTQIA+. Musimy być Å›wiadomi sytuacji spoÅ‚ecznej i politycznej w Stanach w tamtych latach. Imperium Trumpa, zanim zostaÅ‚ pomaraÅ„czowym prezydentem rozwija siÄ™ i prosperuje, kapitalizm Å›wiÄ™ci triumfy i pokazuje swoje najgorsze oblicze, biaÅ‚a klasa Å›rednia aspiruje jak to klasa Å›rednia ma w zwyczaju, Republikanie u wÅ‚adzy - Bush i Reagan, niemal dekada zinternalizowanej homofobii, zÅ‚ota era kiczowatego Disco, w gÅ‚oÅ›nikach sÅ‚yszymy Whitney Houston, MadonnÄ™, DianÄ™ Ross. I wÅ‚aÅ›nie serial Ryana Murphy’ego “Pose” zabiera nas w sam Å›rodek tego wszystkiego. Jednak z dala od piÄ™knych wielkich domów, piÄ™knych biaÅ‚ych ludzi, a w sam Å›rodek kulturowo etnicznej mieszanki, z której skÅ‚ada siÄ™ spoÅ‚eczność LGBT tamtych lat. Murphy znany z “Glee”, które staÅ‚o siÄ™ kultowe dla tÄ™czowej subkultury pisze kolejne seriale, w których mierzy siÄ™, a może bardziej celebruje historiÄ™ Queeru, ostatniÄ… jego produkcjÄ™ “Boys in The band” również obiecujÄ™, kiedyÅ› opisać dokÅ‚adniej. 


DziÄ™ki wsparciu takich gigantów jak Netflix, czÅ‚onkowie spoÅ‚ecznoÅ›ci LGBT mogÄ… opowiadać swojÄ… trudnÄ… historiÄ™ w serialach takich jak “Pose”, co postrzegam jako moment przeÅ‚omowy w walce o prawa tej mniejszoÅ›ci. JeÅ›li opowiadasz swojÄ… historiÄ™ to stajesz siÄ™, Twojego istnienia nie można podważyć, siÅ‚a narracji jest narzÄ™dziem budowania tożsamoÅ›ci tak ważnej dla każdej mniejszoÅ›ci. Dlatego też nieÅ›miaÅ‚o spoglÄ…dam w stronÄ™ polskiego archiwum kultury queeru czy takich pozycji jak “panna Doktór Sadowska” Radziszewskiego, albo “Dawniejszej Historii” RyziÅ„skiego, że może za wiele lat i my nakrÄ™cimy polski serial o gejach w czasach stanu wojennego czy akcji hiacynt. To by byÅ‚o coÅ›. 


Ale wróćmy do Pose. Cross dressing, taniec typu vogue, w którym wykonywano tytuÅ‚owe Pose, Kategorie typu Femme lub Butch na staÅ‚e weszÅ‚y w horyzont kultury Balli, które byÅ‚y miejscem, gdzie spoÅ‚eczność LGBT mogÅ‚a być naprawdÄ™ sobÄ… i w peÅ‚ni eksponować swojÄ… “dziwność”. Jednak jakÄ… funkcjÄ™ peÅ‚niÅ‚y domy? Przede wszystkim ratowaÅ‚y mÅ‚odych gejów czy lesbijki przed kryzysem bezdomnoÅ›ci, tworzyÅ‚y bezpiecznÄ… przestrzeÅ„. Sam serial zaczyna siÄ™ od przygarniÄ™cia mÅ‚odego chÅ‚opaka, którego rodzina wyrzuciÅ‚a z domu po jego coming oucie, przez BlankÄ™, głównÄ… bohaterkÄ™ serialu, trans kobietÄ™, która postanawia zaÅ‚ożyć swój wÅ‚asny dom i podbić scenÄ™ bali. Jest to trudne, sam serial mimo, że nie mówi wprost, to jednak pokazuje pewne rzeczy, które dziÅ› wydajÄ… siÄ™ zupeÅ‚nÄ… abstrakcjÄ…, lecz byÅ‚y realnymi problemami tÄ™czowej spoÅ‚ecznoÅ›ci lat 80, takimi jak bezdomność, przemoc, narkotyki czy prostytucja jako źródÅ‚o zarobku, ponieważ dla osób trans znalezienie dobrej pracy graniczyÅ‚o z cudem. Brak wsparcia ze strony paÅ„stwa, wykluczenia spoÅ‚eczne, dyskryminacja z powodu pochodzenia oraz pÅ‚ci, powszechna homofobia czy rasizm sprawiÅ‚y, że bale byÅ‚y jedynym miejscem, gdzie spoÅ‚eczność mogÅ‚a poczuć siÄ™ bezpiecznie, jak u siebie, być sobÄ… na wÅ‚asnych zasadach. Jednak “Pose” oprócz opowiadania historii spoÅ‚ecznoÅ›ci, jest też przyspieszonym kursem empatii. Wydaje mi siÄ™, że żeby dziÅ› zrozumieć dlaczego Parady równoÅ›ci sÄ… tak istotne i potrzebne ruchom LGBT, trzeba zobaczyć czym byÅ‚y bale. Znajomość historii pomaga zrozumieć teraźniejszość, w której żyjemy i dotyczy to również historii mniejszoÅ›ci seksualnych. Proces emancypacji, który możemy zaobserwować  na przestrzeni ostatnich dziesiÄ™cioleci jest szalenie ciekawy, nie tylko dla osób badajÄ…cych gender czy antropologów kultury.


Jednak serial Murphiego nie zapomina o tym, że caÅ‚a spoÅ‚eczność tego czasu zostaÅ‚a mocno naznaczona epidemiÄ… AIDS. Szczególnie drugi sezon jest pewnego rodzaju rozliczaniem siÄ™ z traumÄ… pod perukÄ… i dragowym makijażem. Serial nie oszczÄ™dza swoich widzów, pÅ‚aczemy widzÄ…c jak bohater tuli swojego umierajÄ…cego partnera, chodzimy na pogrzeby, twórcy serialu zabierajÄ… nas na protesty, na cmentarze, pokazujÄ…c nam jak wyglÄ…daÅ‚o życie spoÅ‚ecznoÅ›ci tamtych czasów. Nie jest to wykÅ‚ad o koncernach produkujÄ…cych leki, dla których liczyÅ‚ siÄ™ jedynie zysk, obojÄ™tność rzÄ…dzÄ…cych czy kapÅ‚ani koÅ›cioÅ‚a katolickiego przeciw prezerwatywom, lecz pokazanie tego wszystkiego poprzez swoich bohaterów, co jest dużą wartoÅ›ciÄ… tego serialu.   


Jednak wydaje mi siÄ™, że “Pose” ma wysoki próg wejÅ›cia, jest bardzo campowy, specyficzny. Jest to Å›wietna lekcja, żeby nie oceniać, nigdy nikogo. BanaÅ‚? może, ale jest to szalenie ważna lekcja, która wyrzuca nas z butów, daleko poza naszÄ… strefÄ™ komfortu. Co zawsze jest cennym doÅ›wiadczeniem. 


AnioÅ‚y w Ameryce 

  • produkcja HBO 


Czy tylko ludzie innego koloru skóry niż biaÅ‚y i z marginesu spoÅ‚ecznego byli spoÅ‚ecznoÅ›ciÄ… LGBT lat ‘80? Czy tylko oni chorowali na AIDS? I co ma z tym wszystkim wspólnego Bóg i anioÅ‚y? 


Å»eby siÄ™ tego dowiedzieć, pora siÄ™ wybrać na żydowskÄ… uroczystość pogrzebowÄ…, od której zaczyna siÄ™ miniserial na podstawie musicalu Tonego Kutschera, który opowiadajÄ…c o chorobie zawarÅ‚ w scenariuszu wszystkie niepokoje, którym żyli ludzie tego czasu, dziedzictwo kultury żydowskiej, sferÄ™ sacrum i profanum, Boga, proroka, walkÄ™ Jakuba z anioÅ‚em, kryzys klimatyczny. Jest to bardzo dziwny serial. Zdaje mi siÄ™, że nie widziaÅ‚am nigdy czegoÅ› podobnego. OczywiÅ›cie wersja, którÄ… proponuje nam HBO jest jedynie adaptacjÄ… dzieÅ‚a scenicznego, które już od wielu lat jest grane na scenach Å›wiatowych. Czuć w nim ducha wczesnych lat dwutysiÄ™cznych i trochÄ™ mnie to zaniepokoiÅ‚o, bo serial jest w moim wieku (o zgrozo), a nie zestarzaÅ‚ siÄ™ zbyt dobrze. No cóż, trzeba pogodzić siÄ™ z myÅ›lÄ…, że peÅ‚noletniość już za rogiem. Jest tam sporo kiczu, którego nie spotka siÄ™ w plastikowej produkcji Netflixa, co z jednej strony sprawia, że momentami bolÄ… zÄ™by, a z drugiej dodaje sporo wyjÄ…tkowoÅ›ci na tle produkcji, które tu opisujÄ™. 


Jest to inna perspektywa na AIDS, bohaterowie nie mierzÄ… siÄ™ z problemami spoÅ‚ecznymi wprost. SÄ… zupeÅ‚nie innÄ… klasÄ… spoÅ‚ecznÄ…, sÄ… biali i gdyby nie epidemia aids albo ogólniej ich tożsamość homoseksualna, to życie nie byÅ‚oby dla nich takie najgorsze. A może nie, może siÄ™ mylÄ™. Tematem w tym serialu  staje siÄ™ samotność, strach oraz rozliczanie siÄ™ z XX wiekiem. Zastanawiamy siÄ™ razem z bohaterami, czy jeÅ›li Twój partner choruje, to czy Twoim obowiÄ…zkiem jest radzić sobie z jego chorobÄ…? Czy możesz go zostawić, czy jest to czysty egoizm czy może self care? PojawiajÄ… nam siÄ™ inne typy bohaterów, oswajane powoli przez kulturÄ™, jak postać bohatera granego przez Al Pacino, który całą swoje życie zaprzeczaÅ‚ swojej orientacji, jest moralnie bardzo wÄ…tpliwym wzorem do naÅ›ladowania, ale finalnie umiera w szpitalu pokonany przez wirusa, jak wszyscy inni. Czy postać męża, który jest mormonem i walczy ze sobÄ…, walczy z żonÄ…, która jest uzależniona od leków, nie mogÄ…c zajść w ciąże czuje siÄ™ niekochana. Wszyscy z nich sÄ… w jakiÅ› sposób tragiczni. W tym wszystkim bohaterowie wrzucajÄ… w dialogach tematy polityczne, które mÄ™czyÅ‚y amerykanów pod koniec lat 80, czy zaskakujÄ…co Å›wiadomy dyskurs na temat kryzysu klimatycznego.    


Jednak, co najciekawsze w tym serialu to jak kontekst sacrum miesza siÄ™ z profanum w najczystszej formie, pewien mistycyzm, fascynuje to jak motywy biblijne znajdujÄ… swoje speÅ‚nienie w Å›wiecie współczesnym. Niestety moja wiedza o kulturze żydowskiej, która zdaje siÄ™ być kluczowa, jeÅ›li chodzi o interpretacjÄ™ tego tekstu kultury, jest ciÄ…gle za maÅ‚a. Szukam dobrej analizy. Ale zainteresowanym tematem mogÄ™ polecić jednej z ostatnich odcinków podcastu Mateusza Bzówki z Queer Anteny z redaktorem miesiÄ™cznika Chidusz o kulturze żydowskiej i LGBT z okazji Å›wiÄ™ta purim. Miejsce proroka w kulturze, czy szacunek do pisma, tak ważne w kulturze judaistycznej sÄ… troszkÄ™ inaczej odbierane przez współczesnego widza, który ma inne doÅ›wiadczenie socjalizowania do religii katolickiej. Dlatego najciekawszÄ… kwestiÄ… wydaje mi siÄ™ to, jak odbierajÄ… ten serial osoby niewierzÄ…ce i wierzÄ…ce, katolicy czy żydzi. MyÅ›lÄ™, że to dopiero byÅ‚aby ciekawa dyskusja, bo w samym sednie serial prowokuje nas do pytania - gdzie byÅ‚ Bóg? Gdzie jest Bóg w Å›wiecie, w którym żyjemy? Dlaczego pozwoliÅ‚, by tyle milionów osób zmarÅ‚o na AIDS? A odpowiedź, którÄ… daje nam serial jest nieoczywista. 


Jest jeszcze jedna kwestia, która w tym serialu zachwyca - Emma Thompson. A może to po prostu kwestia mojego uwielbienia do niej. Jednak zauważmy pewien precedens, że w narracjach na temat epidemii AIDS w kulturze wyjÅ›ciowÄ… perspektywÄ… jest mÄ™ska, gejowska, ale lesbijki również przewijajÄ… siÄ™ w tych historiach. Jednak nie jako narratorki, ale z miejsca szpitala, najczęściej jako personel medyczny albo jako anioÅ‚y.    


Sam serial jest pewnym przeÅ‚amaniem konwencji opowiadania o AIDS, bo zostawia nas z pewnego rodzaju Happy Endem. Nie chcÄ™ spoilerować, wiÄ™c po prostu napiszÄ™, że bardzo polecam ten serial. To chyba Patryk Chilewicz z Vogule Poland napisaÅ‚ na swoim instagramie, że dla pokolenia millenialsów “AnioÅ‚y w Ameryce” byÅ‚y niezwykle ważnym serialem w budowaniu tożsamoÅ›ci czy konstytuowaniu swojego bycia częściÄ… spoÅ‚ecznoÅ›ci. A czy pokolenie Z też dorobi siÄ™ takiego serialu? 


It’s a Sin 

  • produkcja Canal 4 do znalezienia na HBO GO 


MyÅ›lÄ™ że tak, i dlatego tak bardzo zaskakuje mnie, dlaczego serial “It’s a Sin” - czyli po polsku “bo to grzech” - przechodzi bez wiÄ™kszego echa. Może mieć to zwiÄ…zek z tym, jak sÅ‚abÄ… kampaniÄ™ promocyjnÄ… ma HBO w Polsce. Bo nie ukrywajmy, HBO przegrywa z kretesem z Netflixem, a szkoda. Bo wiele ciekawych i  wartoÅ›ciowych produkcji czeka, żeby je obejrzeć na tej platformie. “It’s a sin” jest tym samym dla pokolenia Z, czym byÅ‚y “AnioÅ‚y w Ameryce” dla spoÅ‚ecznoÅ›ci LGBT pokolenia Milenialsów. A Olly Alexander, który zagraÅ‚ głównÄ… rolÄ™ mógÅ‚by wyrosnąć na nowÄ… ikonÄ™ dla tÄ™czowej spoÅ‚ecznoÅ›ci Polsce. Przez to, jak Å›wiadomie podszedÅ‚ do swojej postaci, jak wiele ze swojej historii daÅ‚ Richiemu oraz przez jego zaangażowanie aktywistyczne, które przemyca w swojej karierze. No i po prostu, potrzebujemy kogoÅ› tak zdolnego, uroczego i brytyjskiego. 


Zaczęłam ten tekst od sytuacji epidemicznej w jakiej siÄ™ znajdujemy nie bez powodów.  StrategiÄ… interpretacyjnÄ…, którÄ… dzielnie wpajajÄ… nam polonistki na rozszerzeniach z polskiego jest interpretowanie jednego wiersza przez inny wiersz, czÄ™sto sÄ… to teksty z oddalonych od siebie epok literackich. WiÄ™c dlaczego by nie zaryzykować i nie opowiedzieć jednej epidemii przez pryzmat innej. DoÅ›wiadczenie Koronawirusa może stać siÄ™ definiujÄ…cym dla mojego pokolenia, tak jak AIDS staÅ‚ siÄ™ definiujÄ…cy dla spoÅ‚ecznoÅ›ci LGBT w latach osiemdziesiÄ…tych. 


“It’s a Sin” zabiera nas z Nowego Jorku do Londynu. Jednak soundtrack pozostaje nadal doskonaÅ‚y, peÅ‚en kawaÅ‚ków z epoki. Kilka tygodni temu w Audycji “Lepiej późno niż wcale” w na falach Tok FMu, redaktorzy Kurs i Tomasik, niejako zainspirowani tym serialem zrobili bardzo ciekawy przeglÄ…d polskich queerowych kawaÅ‚ków rocka lat ‘80. I ogólnie to bieda, ale taki utwór jak “Hallo Panie Freud” zespoÅ‚u Dwa plus jeden, powinien być grany po dzisiejsze czasy na dyskotekach, bo to po prostu zÅ‚oto. WracajÄ…c do brytyjskiej produkcji, tytuÅ‚owy kawaÅ‚ek oryginalnie wykonywany przez grupÄ™ Pet Shop Boys, ustawia nam perspektywÄ™ na odbieranie caÅ‚ego serialu. Sam, bÄ™dÄ…c swojego czasu nie tylko dyskotekowÄ… nutÄ…, a raczej manifestem i modlitwÄ…. 


Sceny, od których rozpoczyna siÄ™ serial pokazujÄ…, jak bohaterowie opuszczajÄ… swoje rodzinne domy, by zamieszkać w sercu Londynu i w koÅ„cu rozpocząć życie po swojemu. Riche, Asz, Jill, Roscco, Colin. Poznajemy ich życie, widzimy idylle życia w swojego rodzaju  w queerowej komunie. CaÅ‚y serial jednak zwyczajnie i bez pardonu Å‚amie serducho i nawet kiedy widzimy na samym poczÄ…tku bohaterów, którzy sÄ… tak szczęśliwi i po prostu żyjÄ…, to i tak wszyscy wiemy jak skoÅ„czy siÄ™ ta historia. 


Główny bohater Richie, który jest postaciÄ… niejednoznacznÄ… moralnie. Przez wszystkie pięć odcinków w peÅ‚ni mu kibicujemy. Chcemy, żeby osiÄ…gnÄ…Å‚ sukces, żeby wyoutowaÅ‚ siÄ™ przed rodzinÄ…, żeby byÅ‚ szczęśliwy, zachwyceni jak wiele ma w sobie marzeÅ„ i nadziei. Jednak decyzje, które podejmuje nie zawsze wydajÄ… siÄ™ sÅ‚uszne. Nie chciaÅ‚abym zaspoilerować zbyt wiele. Jednak wszystko, co definiuje Richiego, to wstyd - wstyd przed rodzinÄ…, przed samym sobÄ…, wstyd jakim napiÄ™tnuje CiÄ™ spoÅ‚eczeÅ„stwo z powodu swojej orientacji, czy wstyd z bycia chorym na AIDS. Dopiero w monologu, w ostatnim odcinku, kiedy mówi swojej matce o tym, że nie żaÅ‚uje i że nie chciaÅ‚by żyć inaczej, możemy mówić o wyzbyciu siÄ™ strachu. Jest to zagrane tak, że klÄ™kam. CaÅ‚y piÄ…ty ostatni odcinek jest z wysokiego aktorskiego C. Ostrzegam, chusteczki bÄ™dÄ… niezbÄ™dne. 


Jednym z naprawdÄ™ ciekawych motywów w tym serialu, byÅ‚a niewiara bohaterów w wirusa AIDS oraz to, jak bardzo trudno byÅ‚o zdobyć rzetelne informacje na temat choroby. Jill, jedyna bohaterka kobieca, anioÅ‚ stróż i przyjaciółka Ritchiego, oprócz bycia absolutnie najlepszÄ… osobÄ… na Å›wiecie, również mierzy siÄ™ ze strachem przed wirusem. Kiedy widzimy sceny, kiedy szoruje dÅ‚onie pumeksem po wizycie u chorego przyjaciela, przypomina nam siÄ™ automatyczne zbiorowa panika i mycie rÄ…k w pierwszym lockdownie. 


I kiedy myÅ›lÄ™ o tym, że nieważne jaka choroba atakuje spoÅ‚eczeÅ„stwo, to jakiÅ› procent niewiary, niedoinformowania i strachu zawsze bÄ™dzie siÄ™ powtarzaÅ‚. Co jest przerażajÄ…ce, że niczego siÄ™ nie nauczyliÅ›my. Kiedy myÅ›lÄ™ o tym, jak nienawiść i homofobia przyczyniÅ‚y siÄ™ do tego, jakÄ… tragediÄ… byÅ‚a epidemia AIDS, to czujÄ™ siÄ™ zupeÅ‚nie przytÅ‚oczona i bezsilna. Bo nienawiść zabija. Kolejny banaÅ‚, wiem, wpadam w pretensjonalne tony, ale przeraża mnie, że nie mam pewnoÅ›ci, czy gdyby inny wirus zaatakowaÅ‚by dziÅ› innÄ… grupÄ™ mniejszoÅ›ciowÄ…, dyskryminowanÄ…, to rzÄ…dzÄ…cy czy szerzej - sÅ‚użba zdrowia, spoÅ‚eczeÅ„stwo poradziÅ‚oby sobie lepiej. 




Temat AIDS zdaje mi siÄ™ powoli przepracowywany w kulturze, opowiadany z coraz to nowszych perspektyw, dziÅ› opisaÅ‚am trzy seriale, ale powstaÅ‚o bardzo wiele filmów i książek. AbsolutnÄ… klasykÄ… gatunku must see jest film “Dallas Buyers Club” z Matthew McConaugheyem i Jared’em Leto. Epidemia AIDS jest wpisana w horyzont kulturowy XX wieku, jednak dla naszego pokolenia nie jest już chyba tak wielkim tematem, nie możemy zapominać, że zabraÅ‚a nam wielu wspaniaÅ‚ych jak Freddie Mercury, Robert Mapplethorpe, Liberace, Ricky Wilson ale i wielu nieznanych. 1 grudnia obchodzony jest dzieÅ„ Å›wiatowy dzieÅ„ AIDS. DziÅ› medycyna potrafi sobie z tym poradzić, jednak pamiÄ™tajmy bezpieczny seks to podstawa. 


I na koniec chciaÅ‚abym zostawić Was z wierszem, choć może lepiej powiedzieć prozÄ… poetyckÄ…,  “Zoe Leonard z 1992 roku. Urodzona w 1961 roku autorka jest artystkÄ… wizualnÄ…, dla której lata 80. i 90. to czas opÅ‚akiwania umierajÄ…cych na AIDS przyjaciół i intensywnej aktywnoÅ›ci politycznej na rzecz przeciwdziaÅ‚ania pladze. Wiersz dajÄ…c Å›wiadectwo kulturze, nastrojom, politycznemu klimatowi tamtego czasu, wróciÅ‚ po latach z niespodziewanÄ… intensywnoÅ›ciÄ….” ( w roku 2016 w czasie kampanii wyborczej w Stanach)

PrzekÅ‚ad na polski za miesiÄ™cznikiem Widok.  

Panna z MokrÄ… gÅ‚owÄ… 




ChcÄ™ lesbÄ™ na prezydentkÄ™. ChcÄ™ na prezydenta kogoÅ›, kto ma AIDS, i chcÄ™ pedaÅ‚a na wiceprezydenta, i osobÄ™ bez ubezpieczenia zdrowotnego, i kogoÅ›, kto dorastaÅ‚ w miejscu tak zatrutym toksycznymi odpadami, że nie byÅ‚o wyjÅ›cia i musiaÅ‚ dostać biaÅ‚aczki. ChcÄ™ prezydentkÄ™, która w wieku szesnastu lat miaÅ‚a aborcjÄ™, i kandydatkÄ™, która nie jest mniejszym zÅ‚em, chcÄ™ prezydenta, któremu AIDS zabraÅ‚o ukochanego i który za każdym razem, gdy kÅ‚adzie siÄ™ spać, widzi to przed oczami, który tuliÅ‚ w ramionach kochanka, wiedzÄ…c, że ten umiera. ChcÄ™ prezydentkÄ™, która nie ma w domu klimatyzacji, prezydenta, który czekaÅ‚ w kolejce w szpitalu, w urzÄ™dzie i po zasiÅ‚ek, która byÅ‚a bezrobotna, wyrzucona z pracy, molestowana seksualnie i przeÅ›ladowana za homoseksualizm, i deportowana. ChcÄ™ osobÄ™, która spÄ™dziÅ‚a noc pod celÄ…, i której spalono przed domem krzyż, i która przeżyÅ‚a gwaÅ‚t. ChcÄ™ osobÄ™, która kochaÅ‚a i zostaÅ‚a zraniona, która szanuje seks, która popeÅ‚niaÅ‚a błędy i na nich siÄ™ uczyÅ‚a. ChcÄ™ na prezydentkÄ™ czarnÄ… kobietÄ™. ChcÄ™ kogoÅ›, kto ma zepsute zÄ™by i charakter, kto jadÅ‚ paskudne szpitalne jedzenie, kto jest transwestytÄ…, i braÅ‚ narkotyki, i chodziÅ‚ na terapiÄ™. ChcÄ™ osobÄ™, która popeÅ‚niÅ‚a obywatelskie nieposÅ‚uszeÅ„stwo. I chcÄ™ siÄ™ dowiedzieć, dlaczego to nie jest możliwe. ChcÄ™ siÄ™ dowiedzieć, dlaczego w pewnym momencie przywykliÅ›my, że prezydent zawsze musi być pajacem, zawsze dziwkarzem, a nigdy dziwkÄ…. Zawsze szefem, a nigdy robolem, zawsze kÅ‚amcÄ…, zawsze zÅ‚odziejem – a nigdy go nie zÅ‚apiÄ….